Sade, rahat teknoloji keyfiniz.™

:- Termal Macunlarının Soğutma Üzerine Etkisi -: !!Yakından İnceledik!!

|
.3 FARKLI MACUN & 3 FARKLI İŞLEMCİ HIZI..
..SICAKLIK DEĞERLERİNİ / 2,80 GHZ / 3,30 GHZ / 3.80 GHZ TESTETTİK..

Resim
Eskiden -Termal Macun nedir? sorusuna-, -Acaba yenilebilen bir şey mi!!- yanıtını verdiğimiz çok olmuştur. Termal macunlar çok eskilerden beri varlığnı sürdürmekle beraber (özellikle her türlü elektriksel devrelerde mutlaka bulunur ör: televizyonlarda), -Aklıma bi anda beyaz, kalitesiz ve ucuz macunlarla bilgisayarımı soğutmaya çalıştığım anlar geldi..- overclock'un yaygınlaşmasıyla beraber önemi iyice artmıştır ve piyasaya soğutma çözümleri sunan veya sunmayan bir çok firma farklı nitelikte farklı macunlar üretip bizlere sunmuştur. Biz de bu üreticilerden 3 tanesini seçip, bunların macunlarını farklı işlemci hızlarında test edip, -Acaba, Bu Kadar Çok Markanın, Birbirinden Farklı Bir Yanı Var mı?- sorusuna cevap aramaya çalıştık.

Termal Macun Markaları;

Arctic MX-3 (28 TL.)
Akasa 455 (13 TL.)
Zalman ZM-STG2 (17 TL)


Test Sistemim;

ANAKART : Asus P7P55D
ISLEMCİ : Intel i5 750 2,66ghz
RAM : Kinstoon 4gb 1600mhz
EKRAN KARTI : Zotac GTX580
PSU : Corsair 750W
HDD : Segate 500gb Barracuda
ISLEMCI SOGUTUCU : Zalman CNPS10X EXTREME


Soğutma;

Hızaşırtarak termal macunların kalitesini testedeceğimden, soğutma sistemi olarak Zalman CNPS10X EXTREME ürününü tercihettim.. Soğutma kabiliyeti gerçekten de çok güzel olan bir ürün..

Resim

Testte Aşamaları & Overclock;

Öncelikle şunu belirtmek istiyorum; bu 5 dakikalık kısa zaman testlerinden değildir. Testte tam nesnelliği sağlamak için aynı oda sıcaklığında tam 3 gün boyunca termal kremleri farklı işlemci hızlarında teste tabi tuttum.. 

İşlemcim 2,80 Ghz'de;
İlk aşamada macunu sürüp işlemci hızı olarak 2,80ghz denememi yaptım. 2.80ghz hızı için işlemcimin voltaj değerleriyle oyanamaya gerek yok. bu değer için i5 işlemcilerde; BCKL 133, işlemci çarpanı ise 21'de olması yeterlidir. Voltajı bios otomatik ayarlayacaktır. Sistemin gerçek sıcaklığını belirleyebilmek için 1 saat boyunca OCCT ile işkence testi yaptım

Resim

Resim
sistem boşta ve yük altındayken termal macunlar arası sıcaklık değişmesi

Tablodan ve Grafikten Görüleceği gibi Arctic MX-3 boştayken Akasaya; 1,74 derece fark atarken, Zalmana ise 2,37 derece gibi azımsanmaaycak derecede fark atmış. Ve sistemi Yüke soktuğumza Arctic yine zirvede kalmayı başarmış, zalman ise sıcaklık konusunda arayı iyice açmış durumda. 

İşlemcim 3,30 Ghz'de;

Bu sıcaklık değerlerinin ardından, işlemciyi hızaşırtarak daha da yüksek sıcaklık değerlerinde Termal Macunların performansını görmeye çalıştım. Bu hızaşırtma için ise; öncelikle bana engel olan ramimi 1333mhz'den1066mhz'ye çektim ve BCLK değerini 133'den 165'e çektim. İşlemcimi güvence altına almak ve diğer testlerde de aynı ortamı sağlamak için işlemci Voltajını elimle manuel olarak 1,26V olarak girdim.. Ve yine sıcaklıkta Nesnelliğimizi korumak için her macun için işlemcimi ayrı ayrı tam 1 saat boyunca OCCT ile işkence testine tabi tuttum.

Resim

Resim
sistem boşta ve yük altındayken termal macunlar arası sıcaklık değişmesi

Yeni işlemci frekansında Arctic ve Akasa birbirlerine iyice yakınlaşmış ve bu durumu yükaltında da korumayı başarmıştır. Zalmanın ise boştayken sıcaklığı normal olduğu ancak yük altına girince rakiplerine nazaran yaklaşık10 derece fazla ısındığnı görüyoruz.. 

İşlemcim 3,80 Ghz'de;

İşlemciyi biraz daha zorlasam durumda ne gibi değişiklikler olduğunu merakettim ve işlemcimi 3.80 Ghz'ye çıkarttım.. 3.80 Ghz'yi görmek için fazla BCLK artışı yapmam gerekecek. Standart BCLK 133'den 190'a çıkartmam gerekecek. Bunun da anlamı Ramlerimin 1333 Mhz yerine 1941 Mhz'de çalışması demektir. Ve bu değer 1600 Mhz bir ram için tehlikeli bir boyut olabilir ayrıca stabiliteyi de bozacaktır. Bunun için bi öncekinde 1333'den 1066'ya çekmiştim ramlerimin frekansını ancak bu sefer bu da yeterli olmayacak ve ben 1333Mhz'den 800 Mhz'ye Ramlerimi çekiyorum. Böylece BCLK'yi 190'a çıkarttığımda ramlerim stabiliteyi bozmayacak ve1142 Mhz'de Stabil olarak çalışacaktır. İşlemcimin normal frekansını bulmak için voltaj değrini yine 1,26V'da sabit bıraktım. OCCT ile işkence testi yaparken işlemcimin 3.80Ghz için 1,26V'un yeterli gelmediği için stabilite sağlanmadı ve Voltajı bios'dan 1.28'e çektim. (Fazla voltaj fazla sıcak demektir..) Artık işlemcim stabil ve 1 saat boyunca OCCT ile işkence testine tabi tuttum..

Resim

Resim
sistem boşta ve yük altındayken termal macunlar arası sıcaklık değişmesi

Tabloda ve Grafikte dikkatedeceğiniz gibi Zalman'nı 3.80 Ghz'de teste almadım. Nedeni ise 3.30 Ghz'de akasave Arctic'in birbirleriyle kapışmış olması ve farkın bu ürünlere göre açılmasıdır. Bu iki ürün 3.30 Ghz'de hemen hemen aynı performansı göstermişti. Ancak durumun 3.80 Ghz'de pek de bu şekilde olduğunu söyleyemeyiz.. Sistem boştayken Arctic MX-3 Akasaya 1,12 derecelik bir fark atmış. Ancak dikkatimi çeken sistemi yüke aldığımda Arctic'in kararlılığını koruması ve Akasaya tam 3 derece fark atması.. Bu da frekans değişikliğinin macunların karalılığnı ne kadar zorladığının göstergesidir.

Sonuç;

Resim

Resim
genel sıcaklık dağılımı ve termal macunlar arası sıcaklık değişmesi

Sonuç olarak Arctic MX-3, Akasaya 3 derece fark atarken, zalmana ise yaklaşık 10 derece azımsanyacak derecede fark atmış durumda.. Bana 2-3 derecenin önemi olmaz diyebilirsiniz ama overclock ile uğraşanlar ve uç noktalara gitmek isteyenler için 3 dereceyi geçtim 1 derecenin bile azımsanmayacak derecede önemi var.. Ayrıca işlemciniz için soğutucu alırken diğer ürünlere nazaran 1 derece bile fazla soğutma kabiliyeti olan bir ürün rahatlık 50TL fazla olabiliyor.. Eğer etkili bir macun tercih ederseniz 50TL daha az ödeyerek daha da iyi performans sonuçları alabilirsiniz. Ancak dipnot olarak şunu da belirtmek istiyorum; buradaki ürünler piyasada alabileceğiniz en iyi ürünlerdir ve hiç biri kötü ürün değildir.. Şunu da unutmayalım ki, en iyi soğutucuyu da alsanız, hatta su soğutma bile kursanız kalitesiz bir macunla hayal ettiğiniz serinliğe kavuşamazsınız.. hatta iyi bir macunla su soğutma 27-28 derecede rahatlıkla çalışablirken, kötü bir macunla bu değerin 38 derecelere çıktığını da görüyoruz.. Amacım ürünleri kötülemek değil, test etmek..

DİKKAT!!

Buradaki overclock değerleri i5 750 işlemciler için geçerlidir.. Ayrıca overclock iyi derecede soğutma istediğinden, normal stock fanla bu değerleri denemeye çalışmayınız..
kaynak : sgnlive.org

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumunuzu yada düşüncelerinizi yazabilirsiniz...